Systembolaget årsrapport 2018

Vad ska man säga om årsrapporten från systembolaget. Jag tittar naturligtvis bara på ölförsäljningen och där kan man hitta några små trender om man letar riktigt noga. Toppen har inte förändrats så mycket Mariestad är fortfarande den mest sålda ölen i Sverige. Det finns till och med tre olika Mariestad på listan. Dels den ”vanliga” , sen Old Ox som är lite starkare och som vanligt lyckas Mariestads Julbrygd komma in på topp 100 av de mest sålda ölen under 2018. Sen om man tittar på topp 10 är det samma gäng som hänger här. Det är Norrlands Guld, Sofiero, Pripps Blå och så finns naturligtvis Kung. En av de äckligaste ölen som går att köpa på systemet. Ibland undrar jag varför man köper denna bedrövliga bryggd. Ok jag fattar. Den är billig och man blir full. Då kan man väl köpa vanlig sprit istället och blanda det med valfri läsk. Full blir du och det smakar gått på samma gång sen slipper du springa på toa stup i kvarten.

Nåja jag ska inte vara en sån snobb och försök att hitta nåt annat intressant på lista. Japp man upptäcker att det äntligen finns en ”ickelager” på topp 50. ”A ship full of ipa” ligger på plats 47. Jag har inte köpt den så jag vet inte hur den smakar men det är den som har sålt mest av det som inte är lager. Det är till och med så att Falcon Bayersk har blivit besegrad av ”A ship full of Ipa” som ligger på plats 53. Sen får man kliva ner en bit i listan för att hitta nästa ickelager. Vi måste kliva ner på plats 73 där vi hittar Punk ipa. Totalt hittar vi 96 lager och 4 Ipa/ale/stout på listan. Guinnes finns faktiskt med men det är precis på gränsen att den kommer med.

Sammanfattningsvis kan man säga att det ser ut som vanligt . Det är lager som gäller i Sverige. ”craftbeer” ökar säkerligen men ett microbryggeri kommer aldrig in på listan. Ölmedvetandet blir större och jag tror att ölen är på frammarsch men i Sverige men öldrickaren i Sverige har ingen fantasi. Man vågar inte prova nåt annat än det som man vanligtvis dricker. Man har inte ”råd” att chansa. Tänk om jag inte tycker om det jag har köpt. Men tänk om man hittar nåt nytt och gått för ca vad en snusdosa eller ett packe cigg kostar. Och om man skulle lägga dom pengarna på en öl skulle du få en fantastisk Ale Ipa eller Stout alla dagar i veckan. Då får jag fortsätta min kamp att Sverige ska bli ett ölnyfiket land.

Bli först med att kommentera