Det här är en ölmässa. Inga chips , inga oliver , inget pjolt det är bara öl. Folkets hus levererade lite mat för den som så önskade men den här mässan handlar om öl.
Vi är på folkets hus och som vanligt är vi nästan först på plats. Lördag kl 11:00. Vi går ner till Studion där mässan ska vara. Vi möts av bryggare överallt från Norrland och Finland i huvudsak. Det är inte stökigt , det är inte hög ljudnivå så att man inte kan tänka utan det är en gemytlig ölmässa. Vi träffar de vanliga bryggarna som Westerbotten och Bryggverket och naturligtvis är Northern Brewers där med sitt Kåtöl. Men sen fick vi möjligheten att bekanta oss med massa bryggare som jag inte hade testat tidigare. Riktigt roligt.
Eftersom det är mitt på lördagen är det mycket entusiaster som går omkring och testar öl , det snackas och det provas. Folk är glada och det gemytligt.
Jag fick känslan av hur det var när Nolia Beer startade. Inte så stort, inte en massa annat. Det fanns mat men inte i överflöd. Nu när jag har varit på Umeå Beer upptäcker jag att den här mässan är en entusiastmässa där man upplever öl under ett pass. Man behöver behöver inte leta och man behöver inte känna att man går vilse bland en massa annat utan det här är en Ölmässa. Jag vet inte om Beer & Taste som den faktiskt heter har tappat lite av sin själ pga att dom har vuxit så mycket att dom på något vis måste fylla en hangar med utställare i stället för att behålla en intim och för min del intressant mässa som är i huvudsak en ölmässa. Det skulle inte förvåna mig om det blir en smakmässa där det finns öl eftersom det nästa kändes som att ölen fortfarande var huvudingrediensen av mässan men att det var svårt att få utställare på ölsidan och då måste man fylla ut med någonting.
Nåja Beer & Taste är en mässa och Umeå Beer är en annan . Nu när jag har testat båda måste jag säga att Umeå Beer är en mässa att rekommendera om man vill ha öl. Vill man ha massa annat går man på¨Beer & Taste
Lämna ett svar